Overslaan en naar de inhoud gaan

NewZ Lab

Media in Vlaanderen staan voor uitdagingen als het gaat om de interesse van Gen Z voor nieuws. Ze lijken de connectie met jongeren te verliezen. NewZ Lab onderzoekt daarom mogelijkheden om deze doelgroep toch te bereiken. Zo wordt ingespeeld op het actuele mediagebruik van jongeren. Gen Z consumeert nieuws vooral via ‘side-door’ bronnen (zijdeurtoegangen), zoals Instagram en TikTok, en steeds minder via de klassieke kanalen. Ze gaan minder actief op zoek naar nieuws. Het zit gewoon in hun feed naast alle andere berichten. Om in die stroom aan informatie relevant te blijven, wil NewZ Lab aangepaste content creëren op maat van Gen Z. Denk bijvoorbeeld aan nieuws brengen via AR-filters en effecten voor Instagram. Dit alles met twee belangrijke doelstellingen. Het productieproces moet voor redacties laagdrempelig en werkbaar blijven én er wordt bekeken hoe actuele verdienmodellen de financiële levensvatbaarheid van de media in Vlaanderen kunnen blijven garanderen.