Overslaan en naar de inhoud gaan

Uit onderzoek van de VDAB blijkt dat de vraag naar soft skills groeit bij werkgevers, maar deze zijn moeilijk te trainen wegens te tijdrovend en te duur. De Howest-onderzoeksgroepen Digital Arts & Entertainment Research en Mensenmaat werken daarom aan het project AvaTalk. "We doen onderzoek naar gespreksvaardigheidstrainingen in een veilige virtuele omgeving", zegt Vicky Vermeulen van DAE Research. De onderzoekers doen een oproep naar bedrijven uit de HR-, zorg- en dienstensector om hieraan mee te werken.

Avatars met emoties

Van leidinggevende tot verpleegkundige of loketbediende, interpersoonlijke vaardigheden zijn cruciaal voor veel beroepsrollen, maar moeilijk te trainen. Opleidingen zijn tijdsintensief, vragen individuele begeleiding en zijn hierdoor duur (één-op-één contact). "Daarom experimenteren we aan Howest met een innovatief prototype van een virtuele leeromgeving, waarbij gespreksvaardigheden getraind kunnen worden met digital humans. Deze realistische avatars worden aangedreven door natuurlijke taalverwerking (NLL)", zegt Vicky Vermeulen, onderzoekscoördinator van DAE Research.

In het tweejarig TETRA onderzoeksproject AvaTalk - het vervolg op Space 2.0 - beogen we de klassieke gespreksvaardigheidstrainingen verder te digitaliseren, zodat deze locatieonafhankelijk, tijdsonafhankelijk en op maat wordt. "We willen onder meer onderzoeken hoe de avatars nog meer emoties en lichaamstaal kunnen vertonen en hoe vanuit verschillende casussen de training geoptimaliseerd kan worden", aldus Vermeulen.

space 2.0
Avatalk

Soft skills

De vraag naar soft skills groeit. Uit een vacature-analyse van VDAB in 2021 blijkt dat in 60 procent van de vacatures van kandidaten verwacht wordt dat ze over meer dan zes soft skills beschikken. Bij ruim een op de vijf vacatures worden zelfs meer dan 10 soft skills gevraagd.

Met dit onderzoeksproject willen we aantonen dat het moment is aangebroken om met generatieve AI tools en immersieve game
technologie
, de klassieke gespreksvaardigheidstraining te transformeren. Dit met belangrijke voordelen voor organisaties, waarbij reskilling en upskilling toegankelijk, flexibel en betaalbaar kan worden. Gesprekken met geloofwaardige digital humans bieden immers potentieel om medewerkers sneller en efficiënter op te leiden, waardoor het talent in de organisatie versterkt wordt.

Sectoren

Deze gesprekstrainingen zijn interessant voor drie sectoren:

  • In de HR-sector kan je belangrijke gesprekken op een effectieve manier voorbereiden, of het nu slechtnieuws-, sollicitatie- of functioneringsgesprekken zijn.
  • In de zorgsector kunnen zorgprofessionals interculturele gespreksvaardigheden in een risicovrije virtuele omgeving oefenen en verfijnen. Denk aan moeilijke gesprekken met patiënten, crisislijnen zoals 1712 of de Zelfmoordlijn.
  • In de dienstensector kunnen front-office medewerkers (loket/helpdesk/...) beter leren omgaan met moeilijke klanten en situaties met behulp van gepersonaliseerde feedback.

Benieuwd? Ontdek de demo.

HRM rollen
avatalk

What's in it for me?

Organisaties die lid worden van de begeleidingsgroep van AvaTalk hebben een aantal belangrijke voordelen:

  • Je geeft mee richting aan het project tijdens verschillende overlegmomenten en kan casussen aanbrengen.
  • Je krijgt als eerste toegang tot de onderzoeksresultaten.
  • Je kan als eerste de mogelijkheden van de technologie uittesten en implementeren in je organisatie.
  • Je komt terecht in een boeiend lerend netwerk van bedrijven met gelijkaardige vragen rond deze technologie en upskilling.

Ja, ik neem deel

Vicky Vermeulen

Vicky Vermeulen

Onderzoekscoördinator DAE research

Elia Wyverkens

Elia Wyverkens

Onderzoekscoördinator Mensenmaat (Toegepaste Psychologie)