Vijf tips om ook in coronatijden fit te blijven

Binnen blijven in je kot of ouderlijke woning: het gevreesde doemscenario om snel aan te spekken en conditie te verliezen. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zien, en al zeker niet met deze tips van de opleiding Sport en Bewegen. 

1. Werk binnen aan je lichaam

Wie zegt dat je per se naar de fitness moet om aan je lichaam te werken? Met enige inventiviteit kan je ook binnen aan de slag. Gebruik je bureau voor een set desk push-ups, neem in beide handen een zwaar studieboek vast en maak armcirkels, hef je bovenbenen op terwijl je op je bureaustoel zit zodat je tijdens het studeren aan je buikspieren werkt … Een app die notificaties uitstuurt of een smartwatch dat signaleert wanneer je te lang stilzit, kan hier wonderen doen.  

2. Train virtueel met anderen 

Is je grootste demotivatie het feit dat je momenteel alleen moet sporten, en je niet met vrienden kan gaan lopen of fietsen? Dat is een flauw excuus, want dat kan perfect wél. Met de videochatfuncties in Whatsapp of tools als House Party kan je moeiteloos collectief trainen terwijl je met elkaar in contact blijft. Dat kan trouwens ook bij de fitnessoefeningen van hierboven, of voor pakweg een yogasessie in de tuin.

3. Let op je voeding

Niet alleen voldoende beweging is belangrijk om fit te blijven, je moet er ook letten dat je evenwichtig eet. Wie minder beweegt, kan zich niet het calorierijke dieet permitteren dat hij/hij erop nahield toen er nog volop gesport, gefietst en in Howest-gebouwen gewandeld mocht worden. Probeer verzadigde vetten tot een minimum te beperken, overdrijf niet met alcohol, eet voldoende groenten en fruit – enfin, de gebruikelijke voedingstips, maar in coronatijden des te meer te respecteren! Een calorieapp als My Fitness Pal kan hierbij een handige compagnon zijn.

4. Ga challenges aan met kotgenoten of huisgenoten

De beste motivatie is misschien wel de challenge: denk met je huisgenoten of kotgenoten – in beide gevallen lotgenoten – sportieve uitdagingen uit voor elke dag. Met een smartphone op zak of smartwatch of fitbit aan de pols kan je alvast de meest effectieve aangaan: om ter meest stappen zetten. De winnaar aan het einde van de dag moet dan bijvoorbeeld de afwas niet doen of mag beslissen welke afleveringen die avond gebinged worden.

5. Wees creatief

Wie een beetje nadenkt, kan – pun not intended – ver komen als het op beweging aankomt. Ga zelf om die snack in plaats van die naar je kamer te laten brengen; neem de trap nogmaals in plaats van slechts een keer; loop rond terwijl je telefoneert in plaats van te blijven zitten; zet geen fles maar een glas water op je bureau, zodat je tijdig op moet staan om bij te gaan vullen; maak met je blote voeten propjes papier van een blad dat je onder je bureau op grond legt om je teenspieren te oefenen … De lijst mogelijkheden is heel lang!

Bouw verantwoord op. Heb je hierover niet de nodige kennis, laat je bijstaan door een professional. Er is een groot online aanbod in beweegcoaching