Verstrengde maatregelen in code rood vanaf 30/10 tot en met 30/11

Verstrengde maatregelen in code rood vanaf 30/10 tot en met 30/11

Verstrengde maatregelen in code rood vanaf 30/10 tot en met 30/11

Ten gevolge van de blijvend stijgende trend in de COVID-19 cijfers heeft de Vlaamse Regering op 30/10 verstrengde regels opgelegd voor het hoger onderwijs. Iedereen moet de sociale contacten inperken om de coronacurve terug te doen dalen.

Daarom is vanaf vrijdagavond 30 oktober tot en met maandagavond 30 november alleen afstandsonderwijs toegestaan. Dit betekent dat:

  • Onderwijsactiviteiten met fysiek contact tussen of met studenten niet mogelijk zijn. Online activiteiten kunnen wel. 
  • Eventueel geplande evaluatiemomenten worden uitgesteld of digitaal georganiseerd. 
  • Stages kunnen blijven doorgaan zoals gepland en volgens de regels van de sectoren, in onderlinge verstandhouding tussen de stageplaats, onderwijsinstelling en student.
  • Slechts 1 uitzondering op deze regels wordt toegestaan: in de opleiding Verpleegkunde blijven practica, vaardigheidstraining en stages mogelijk. 

Welke impact bovenstaande maatregelen hebben voor de onderwijs- en evaluatieactiviteiten van jouw opleiding, zal via Leho en het uurrooster door de opleiding meegedeeld worden. Hou er mee rekening dat er voor digitale examens op afstand bijkomende afspraken van kracht zijn. De algemene principes zijn opgenomen in het Howest Onderwijs- en examenreglement Artikel 74 (www.howest.be/oer). Eventueel bijkomende specifieke bepalingen zullen duidelijk door de opleiding via Leho meegedeeld worden.

Om de studenten zo goed mogelijk te ondersteunen bij het online onderwijs worden volgende diensten verder aangeboden:

  • Omdat we beseffen dat de thuissituatie niet voor iedereen een ideale studeerplek is, heeft Howest beslist om vanaf 3 november op haar campussen Brugge Station 5 en Kortrijk Weide The Penta stille studeerruimtes Coronaproof te voorzien. Let wel: deze ‘faciliteit’ wordt enkel toegekend na goedkeuring van een gemotiveerde aanvraag via de talentcoach of Stuvo medewerker via faciliteiten.howest.be. Enkel op deze manier kan Howest de veiligheidsvoorzieningen correct implementeren.
  • De Howest bibliotheken blijven hun diensten online aanbieden en zorgen voor een afhaal service op afspraak voor alle fysieke werken. Alle informatie hierover op bib.howest.be
  • De Howest ICT helpdesk en de systeembeheerders staan klaar om jullie bij ICT-problemen met raad en daad te ondersteunen. Elke werkdag is er helpdesk permanentie van 8:00 tot 17:00 uur via onderstaande kanalen:
    • Per telefoon via het centrale helpdesknummer: 056/28 60 60 (tip: sla dit nummer op in jouw gsm).
    • Per mail via de centrale helpdeskmailbox: helpdesk@howest.be.
    • Wie niet online kan geholpen worden en een fysieke interventie nodig heeft kan terecht in de helpdesklokalen op onze campussen:
      • Campus Brugge Station, Gebouw BST5, lokaal BST.B.0.004     
      • Campus Kortrijk Weide, Gebouw The Penta, lokaal P.2.007 of Gebouw Algemene Diensten, lokaal E.2.008
  • De Howest studentensecretariaten zijn online bereikbaar voor al je vragen betreffende je studentendossier (www.howest.be/studentensecretariaat). Fysiek bezoek kan enkel op afspraak.
  • Heb je nood aan een goed gesprek, heb je vragen rond financiële ondersteuning of wil je enkele goede studietips? De Howest studentenvoorzieningen (Stuvo) staan online paraat voor al je vragen (www.howest.be/stuvo).

Indien de situatie het toelaat en na gunstig advies van de Minister van Onderwijs, zullen vanaf 1 december versoepelingen voor de eerstejaars en de organisatie van werkcolleges, practica en oefeningen voor alle studenten opnieuw mogelijk zijn.

Vergeet ook zeker niet dat je met elke vraag bij je lector of opleidingsverantwoordelijke terecht kan. Aanspreekbaarheid van elke Howest lector dragen we hoog in het vaandel. Dit geldt even goed voor digitaal contact! Aarzel nooit om contact op te nemen. We gaan samen door deze zwarte maand november!

Meer informatie