Ondernemerschap in de lift aan Howest

Ondernemerschap in de lift aan Howest

Ondernemerschap in de lift aan Howest

Het zijn voor iedereen lastige tijden – niet in het minst onze hogeschoolstudenten – maar dat heeft de zin in ondernemen gelukkig niet getemperd. Integendeel zelfs: voor Start@K werden deze week alweer drie studententeams van Howest geselecteerd.

Start@K is een initiatief van Stad Kortrijk, Hangar K en de kennisinstellingen Howest, VIVES, KULAK en UGent. Bedoeling is om ondernemende studenten zoveel mogelijk te stimuleren door hen ondersteuningsprogramma’s aan te bieden, netwerken open te stellen, communicatie te helpen uitwerken …  Kortom, door kennis, expertise en infrastructuur te delen. Op die manier wil Kortrijk dé stad in Vlaanderen worden waar studenten in een open omgeving kunnen ondernemen.
En of studenten daar vandaag op ingaan. “Het is heel fijn om te zien dat, ondanks de huidige crisis, het studentondernemerschap echt in de lift zit”, aldus Lieselotte Vantomme, ondernemerscoach aan Howest. “De motivatie om ideeën te pitchen en uit te werken is groot, zeker omdat het vaak gaat om een oplossing die direct inspeelt op wat zich momenteel afspeelt.”

Deze week werden na de pitch drie studententeams van Howest voor het programma geselecteerd. Met Unikits willen Nico Van den hevel en Karel Bousson van de MCT-opleiding elektronicakits voor studenten samenstellen, met daarin materialen die moeilijk te vinden zijn omdat er geen Belgische verdeler voor is. Dit door de jury unaniem goedgekeurde project is in eerste fase op studenten van MCT gericht, maar met de bedoeling dit later open te trekken naar andere opleidingen, kennisinstellingen, technologiekampen en zelfs het middelbaar onderwijs. Het duo heeft met de andere woorden de ambitie hierin een household name te worden.

Ook Wide Marketing, het marketingbedrijf van Wesley Vercamst (Netwerkeconomie) en Mathias Vandenborre (Sport en Bewegen) werd geselecteerd. Beide zijn amateurwielrenner – Wesley wordt prof in januari – en maken van dat netwerk volop gebruik, zodat ze met Wide Marketing intussen grote merken als Porsche tot hun klanten mogen rekenen.
Kain Kerkhove (Industrieel Productontwerpen, nu Start-Up School) ontwierp in de VS voor het merk Dr. Catsby dan weer een innovatieve kattenbak die hij nu in Europa wil introduceren. 

Ook vorige maand werden twee veelbelovende projecten van Howest-studenten voor Start@K geselecteerd: LioCare van Matieu Nijs (Netwerkeconomie), een soort ‘datingplatform’ dat studenten uit de zorg- en verpleegkundeopleiding koppelt aan zorginstellingen op zoek naar flexibele werkkrachten, en het afstudeerproject van Fran Van Labeke (Start-Up School). Het gaat om een warmtepatch om menstruatiepijnen te verlichten, die Fran nu wil gaan commercialiseren.

Op 15 december vindt een nieuwe pitch night in Hangar K plaats, en ook in 2021 staan ze maandelijks gepland. “Iedereen kan daaraan deelnemen”, besluit Lieselotte Vantomme, “maar de bedoeling is wel dat het een idee is waar Start@K een echte meerwaarde kan bij bieden. En los van Start@K kan iedere Howest-student met ondernemerszin en toffe ideeën terecht bij Howest Onderneemt voor coaching. Want uiteraard zetten wij als hogeschool zelf ook heel sterk in op ondernemen.”