IPO-studenten Howest vallen in de prijzen op Europese topwedstrijd

Op een Europese wedstrijd in Parijs kaapten twee Howest-studenten van de opleiding Bachelor Industrieel Productontwerpen de hoofdprijs weg in de categorie Best Retail Project 2018 en Best Customer Experience Project 2018 met het ontwerp van hun Two Min Toothbrush, een tandenborstel die na twee minuten poetsen verandert van kleur om aan te geven dat het kind mag stoppen met poetsen.

Daarnaast wonnen twee andere studenten dan weer de Creativity Challenge op diezelfde Morpheus Cup. De Morpheus Cup, ondersteund door de Europese Commissie, ontstond in 2015 en is een unieke wedstijd onder meer dan 100 hogescholen en universiteiten uit 19 Europese landen.

De wedstrijd ontstond vanuit de vaststelling dat Europa meer en meer nood zal hebben aan jong creatief talent en wil dat jonge creatieve talent een forum geven. Deelnemende studenten nemen gedurende een hele dag deel aan een innovatielab waar ze hun creativiteitstechnieken moeten tonen, presentaties geven en het product dat ze ontwikkeld hebben, moeten verdedigen. Op het eind van de dag presenteren ze voor een jury met daarin vertegenwoordigers van de grootste Europese merken.

Awards worden uitgereikt in verschillende categorieën. De Howest-studenten Industrieel Product Ontwerpen (IPO) namen met een aantal teams deel aan dit gerenommeerde event. Met succes, want twee afgestudeerde studenten die nu nog een Masterclass volgen bij Howest wonnen de hoofdprijs in twee categorieën: Best Retail Project 2018 en Best Customer Experience Project 2018 en dat met hun product Two Min Toothbrush.

De Two Min Toothbrush was eerder al te zien op de Week van het Ontwerpen in Kortrijk en biedt een antwoord op het probleem dat kinderen niet of niet lang genoeg hun tanden poetsen. Studenten Jordy Lakiere en Livia De Clercq ontwierpen nu een tandenborstel die op basis van de lichaamswarmte van de handen van de kinderen na twee minuten verandert van kleur. Het is voor de kinderen een leuke manier om aan te geven dat ze mogen stoppen met poetsen.

Het ontwerp kon dus ook de jury bekoren die het bekroonde met twee belangrijke prijzen. Als kers op de taart wonnen ook IPO-alumni en Masterclassers Henri Goeminne en Eva Desloovere ook nog eens de Creativity Challenge tijdens de Morpheus Day!

De prijzen op deze internationaal gerenommeerde wedstrijd bevestigen de sterke reputatie van de Howest-opleiding Industrieel Product Ontwerpen, een unieke opleiding waarvoor studenten uit gans Vlaanderen in Kortrijk komen studeren.

Meer info:
Inge Defour, opleiding Indusrieel Product Ontwerpen Howest, 056/24.12.68
Tom Delmotte, woordvoerder Howest, 0471/98.30.36

Studenten IPO winnen op Morpheus Cup