Howest pikt interdisciplinair samenwerkingsproject ‘The Collective’ weer op

Howest pikt interdisciplinair samenwerkingsproject ‘The Collective’ weer op

Howest pikt interdisciplinair samenwerkingsproject ‘The Collective’ weer op

Kunnen samenwerken met andere disciplines wordt voor veel werkgevers een almaar belangrijkere skill om te kunnen komen tot innovatie. Daar speelt Howest vanaf dit academiejaar opnieuw op in met ‘The Collective’, een interdisciplinair samenwerkingsproject waarbij 250 laatstejaarsstudenten uit 7 bacheloropleidingen wekelijks aan een innovatieproject werken voor 10 verschillende opdrachtgevers uit het werkveld. 

Leren van en met elkaar

“De belangrijkste doelstelling van ‘The Collective’ is om de laatstejaarssstudenten een probleemstelling uit te laten werken door samen te werken”, legt opleidingsdirecteur Howest Kortrijk Ronald Bastiaens uit. “Dat doen ze al met de studenten uit hun eigen opleiding, maar The Collective brengt ze samen met studenten uit andere opleidingen. De combinatie van studenten Industrieel Productontwerpen, Multimedia en Creatieve Technologie en Toerisme en Recreatiemanagement bijvoorbeeld leidt zo tot een inspirerende, verrijkende kruisbestuiving. Die interactie tijdens het creative proces is in dit geval minstens even belangrijk als de uitkomst. Tegelijk brengt The Collective hen in contact met het werkveld en leren ze ondernemen en professioneel handelen.”

10 innovatieve ideeën voor evenveel opdrachtgevers

Aan The Collective nemen dit jaar alle laatstejaarsstudenten van de bacheloropleidingen Multimedia en Creatieve Technologie, Industrieel Productontwerpen, Ergotherapie, Toerisme en Recreatiemanagement, Communicatiemanagement en Netwerkeconomie deel. Ook 15 studenten Digital Arts and Entertainment sluiten aan. In gemengde groepjes gaan ze het komende jaar één keer per week volgens een specifieke methodiek aan de slag met een probleemstelling van uiteenlopende opdrachtgevers zoals Stad Kortrijk, VOKA, Visit Antwerpen, het Vlaams ministerie van Cultuur of dotOcean. De projecten worden in het Nederlands of Engels opgezet en gaan van een innovatieve sportcampus op Kortrijk Weide over de zoektocht naar duurzame toeristische autonome watervoertuigen tot de uitwerking van een ontmoetingsconcept voor VOKA, het X-TOPIA Festival of the Future of nieuwe belevingsconcepten voor musea.

Opnieuw live na een jaar vol beperkingen

De 250 deelnemende studenten zullen een jaar lang één keer per week samenkomen in The Penta in Kortrijk. “Die livesamenwerking is een must voor dit soort projecten”, weet Evelien Martens, docent Communicatiemanagement. “Het is ook de reden waarom we The Collective vorig academiejaar on hold hebben gezet. Nu het weer kan en mag, vliegen we er weer vol goesting in. Onze docenten krijgen daarbij de rol van coach. The Collective is zo ver verwijderd van de klassieke vorm van lesgeven, maar laat studenten op een informele manier als team samenwerken. Om het samenhorigheidsgevoel te versterken, ontvangen alle deelnemers en coaches trouwens speciale Collective-kousen. Alle 55 groepjes van 4 à 5 studenten krijgen – in Casa de Papel-stijl – ook een eigen stadsnaam.”

Kick-off op 17 september

Tijdens de kick-off leerden de deelnemers – waaronder ook internationale studenten – elkaar kennen tijdens de kick-off in The Penta. Als eerste samenwerkingsuitdaging vormden ze allemaal samen het Howest-logo vormen door een drone zal werd vastgelegd. “Het is slechts een voorproefje van tot wat dit samenwerkingsproject kan leiden. Onze ultieme ambitie is uiteraard dat zoveel mogelijk van de uitgewerkte ideeën ook effectief worden uitgevoerd door de opdrachtgevers”, besluit Ronald Bastiaens.