Howest-lector wordt eerste Vlaamse ambassadeur van eTwinning binnen lerarenopleidingen in Europa

Frederik De Laere is benoemd tot Europese eTwinning ITE ambassadeur. De lector aardrijkskunde en coördinator internationalisering binnen de lerarenopleidingen van Howest zal zo als eerste (en enige) ITE-ambassadeur in Vlaanderen eTwinning promoten binnen de lerarenopleidingen binnen Europa.

Door de aanstelling tot ‘Europees eTwinning ITE-ambassadeur’ (Initial Teacher Education) treedt Frederik als eerste in Vlaanderen toe tot het beperkte clubje van ITE-ambassadeurs in Europa. “Als eTwinning-ambassadeur promootte ik al een tweetal jaar eTwinning in secundaire scholen in Vlaanderen”, legt hij uit. “Daarnaast ben ik al zes jaar actief in het Erasmus+ KA2 project Digital Learning across Boundaries (DLAB), waar eTwinning een belangrijk onderdeel van is. En als coördinator internationalisering ben ik al een paar jaar bezig met het integreren van eTwinning in de lerarenopleidingen van Howest.” Op basis van die achtergrond werd Frederik met succes door EPOS naar voor geschoven als kandidaat voor de Europese ITE-functie (EPOS staat in voor de uitvoering in Vlaanderen van Europese en internationale programma’s en acties voor onderwijs, vorming, opleiding en levenslang leren).

Promotor van eTwinning binnen Europese lerarenopleidingen

Als Europese ITE-ambassadeur zal Frederik de studenten van lerarenopleidingen in Europa ondersteunen op het vlak van eTwinning. Dat digitale platform heeft als doel de samenwerking tussen scholen in Europa te bevorderen, innovatief onderwijs te stimuleren en talenkennis en ICT-integratie te vergroten. “Ik zal ook good practices delen van Europese eTwinning-projecten en ICT-gebruik in de klas. Dat zal ik doen via onlinetraining en webpagina’s met basisinfo rond eTwinning, praktische tips voor het gebruik ervan in de klas en het faciliteren van forums voor het vinden van eTwinning-partners.”

eTwinning binnen Howest

Steeds meer scholen - in Vlaanderen én Europa - zetten vandaag in op eTwinning. Het is een laagdrempelige manier om met andere scholen in Europa samen te werken. “Daarom vinden we het belangrijk dat de studenten van onze lerarenopleidingen vertrouwd raken met eTwinning. We integreren het dan ook al langer in ons curriculum. Zo zijn er info- en trainingssessies voor de studenten en is eTwinning een keuzemogelijkheid binnen een module van onze bachelors Secundair Onderwijs en Kleuter- en Lager Onderwijs. Voor mij persoonlijk is eTwinning ook een essentieel onderdeel van het project DLAB (Digital Learning across Boundaries) en ik gebruik het ook in mijn modules aardrijkskunde. Als ambassadeur kijk ik ernaar uit om ook buiten Howest mijn steentje bij te dragen tot de integratie van eTwinning in lerarenopleidingen in gans Europa.”