Howest en Sport Vlaanderen openen Sportscube for Active Gaming

Howest en Sport Vlaanderen openen Sportscube for Active Gaming

Howest en Sport Vlaanderen openen Sportscube for Active Gaming

Brugge, 8 september 2021 – Vandaag hebben hogeschool Howest en Sport Vlaanderen de ‘Sportscube for Active Gaming’ geopend. De innovatieve Sportscube komt op de Sportinnovatiecampus in Brugge en heeft als ambitie om meer mensen aan te zetten tot bewegen via interactieve beweeggames.

Bewegend gamen

“Howest en Sport Vlaanderen zetten in de Sportinnovatiecampus in Brugge al sinds 2016 in op innovatie. Zo verrichten we er onder meer pionierswerk op het vlak van ‘exergames’. Dat zijn interactieve beweeggames die fysieke activiteit (exercise) combineren met het entertainment van videogames (gaming)”, legt Lode De Geyter, algemeen directeur van Howest, uit. “Als hogeschool zijn we al langer overtuigd van het belang van beweging en sport voor de gezondheid. Daarom maken we nu samen 125.000 euro vrij voor de uitbouw van de Sportscube for Active Gaming.” De nieuwe Sportscube komt er twee jaar na de opening van de eerste VR Sportscube in Vlaanderen. Het is een nieuwe stap in de toekomstverkenning van Howest en Sport Vlaanderen rond sport, bewegen en interactieve technologie.

Proeftuin voor interactieve technologie en exergames

“Met deze Sportscube willen we verkennen in welke mate exergames strategisch ingezet kunnen worden om meer mensen te laten bewegen”, aldus Jorgi Swimberghe, coördinator van de Sportinnovatiecampus. “De Sportinnovatiecampus wordt zo meer dan ooit een plek waar technologische innovaties voor sport en bewegen ontwikkeld, getest en gedemonstreerd worden. Samen met bedrijven, start-ups en het werkveld zullen studenten en onderzoekers van de technische opleidingen van Howest in de Sportscube zoeken naar nieuwe prototypes en zullen de sport- en mensgerichte opleidingen de toepassingen uittesten bij verschillende doelgroepen. Tegelijk gaan we er professionals opleiden om met deze nieuwe sport- en beweegtrend aan de slag te gaan.”

Commerciële en in-house exergames

De Sportscube is uitgerust met zowel commerciële games – zoals VR-games, Nintendo Ringfit en Idema Lü – als prototypes die zowel in-house als door externe partners ontwikkeld werden. Zo wordt de EXR-roeigame van de Vlaamse start-up Salty Lemon er getest en ontwikkelde Howest met ‘Endless Runner’ zelf een actieve variant van het bekende Subway surfcomputerspel. 

Exergaming voor iedereen

Via de Sportscube wil Sport Vlaanderen exergaming ook toegankelijk maken voor iedereen. Zo maken alle sportklassen van Sport Vlaanderen Brugge kennis met ‘sport in de toekomst’ en worden er in de Sportscube for Active gaming lessenreeksen, sportkampen en workshops georganiseerd. Ook voor verjaardagsfeestjes, verenigingen en teambuildings wordt een specifiek aanbod op maat uitgewerkt.