IT ondersteuning voor studenten en bezoekers

ICT Helpdesk

Je hebt permanent (24/7), zowel via laptop als gsm, toegang tot het leerplatform Leho en jouw lesrooster.

Heb je problemen met wifi, log-ins of je laptop? De ICT-helpdesk helpt je graag uit de nood.

  • Bel naar helpdesk op 050/89 35 77
    Elke werkdag van 8:00 tot 17:00
  • Of mail naar helpdesk@howest.be
  • Of ga fysiek langs bij de helpdeskmedewerker van je campus.
    Campus Brugge centrum: Joren Dendooven - lokaal BCE.C.1.004
    Campus Brugge station: Nicolas Du Moulin - lokaal BST5.B.0.004 (naast de cafetaria)
    Campus Kortrijk weide: Klaas Buggenhout - lokaal KWE.A.0.102 (vlakbij het Forum)
    Openingsuren kunnen variëren, check dus best ter plekke.

Meest gestelde ICT vragen

1. Hoe geraak ik op de Howest campus wifi?

Voor studenten en personeel

Selecteer het draadloze netwerk 'eduroam' en vul jouw Howest-login en -wachtwoord in.

Is je account nog niet geactiveerd? Dan kan je tijdens de kick-off week verbinding maken met het kick-off netwerk om je account te activeren. Na de kick-off week doe je dit via je mobiele hotspot of op je thuisnetwerk.

De eerste keer dat je eduroam gebruikt, zal het systeem je vragen of je het certificaat van het draadloze netwerk vertrouwt. Accepteer het certificaat. Daarna zal je verbonden zijn met eduroam, het draadloze netwerk van Howest.

Als eduroam niet verschijnt in de lijst met beschikbare netwerken, heb je waarschijnlijk een oudere laptop of smartphone. Kies in dat geval voor het netwerk eduroam-2.4. De inlogprocedure is identiek, maar de snelheid van dit netwerk is iets trager.
Het connectieprobleem van je oude laptop kan je oplossen door een wifi usb-dongle aan te schaffen. Zorg ervoor dat de dongle minimaal wifi-5 ondersteunt.

Connectieproblemen:

Indien je niet kan connecteren met eduroam of eduroam-2.4 kan dit verschillende redenen hebben. Hieronder enkele mogelijke oorzaken.

Minimum besturingssysteem

Zorg ervoor dat je besturingssysteem minstens voldoet aan:

  • Windows: Windows 10 build 1809
  • Macbook: MacOS 10.14 (Mojave)

DNS

Als je connectie kan maken met het netwerk, maar geen internet krijgt, staat je DNS verkeerd ingesteld. Zet je DNS op automatisch door dit stappenplan te volgen.

Technische info:

  • Netwerknaam/SSID: eduroam
  • Beveiligingstype: WPA2 Enterprise
  • Versleutelingstype: AES
  • Authenticatiemethode: PEAP
  • Authenticatieprotocol: MSCHAP
  • Sub authenticatie methode: EAP-MSCHAP V2
2. Hoe reactiveer ik mijn Howest account?

Howest communiceert om veiligheidsredenen nooit via e-mail wachtwoorden. Om die reden vragen we je om je wachtwoord zelf in te stellen via de ‘wachtwoord reset methode’.

Via deze toepassing kan je een wachtwoord instellen. Daarbij stuurt het systeem een verificatiecode naar het e-mailadres dat je opgegeven hebt bij je inschrijving aan Howest (dus: je Gmail-mailadres, je Telenet-mailadres…). Soms komt het bericht met de verificatiemethode in je spam-map terecht. Check dus daar ook even.

Stel jouw wachtwoord in

  • Vul jouw Howest-login in. Als je die niet meer weet, kan je hem terugvinden in de mail die Howest na jouw inschrijving stuurde naar je persoonlijke e-mailadres. 
  • Vul de captcha-code in
  • Klik op Next
  • Kies een verificatiemethode en volg de instructies op het scherm

Kies een nieuw wachtwoord dat voldoet aan volgende minimumvereisten:

  • Minstens 14 tekens en maximum 256 tekens
  • Kies een voldoende moeilijk wachtwoord, dat voldoet aan 3 van de onderstaande criteria:
    • Kleine letters.
    • Hoofdletters.
    • Getallen (0-9)
    • Symbolen
3. Hoe geraak ik op mijn Howest (web)mail?

Alle Howest e-mailcommunicatie gebeurt op jouw Howest e-mailadres. Je houdt deze mailbox dus best in het oog. 

Raadpleeg je mails in de browser door te surfen naar outlook.office.com

OF

Configureer je (mobiel) toestel aan de hand van onderstaande handleidingen:

4. Hoe log ik in op het Howest leerplatform Leho?

Alle communicatie over de modules waar je voor ingeschreven bent gebeurt via het leerplatform LEHO. Gebruik de browser van jouw voorkeur en surf naar leho.howest.be

OF

Installeer de app voor android- en iOS-toestellen. Via deze app krijg je alle meldingen van Leho ook rechtstreeks op jouw smartphone.  Bij de installatie van de app moet je aanduiden aan welke school je studeert. Kies voor Howest en log in met jouw Howest-account en -wachtwoord.  

Android toestelleniOS toestellen

Basisintroductie

Stel jouw profielfoto in

Wil je Leho in een andere taal gebruiken, volg dan onderstaand instructiefilmpje

Voeg jouw Leho-kalender toe aan jouw Howest-outlookagenda en mis geen enkele deadline

5. Hoe consulteer ik mijn Howest lesrooster?

In je lesrooster vind je waar en wanneer jouw lessen plaatsvinden.

Stel  je lesrooster in op lesroosters.howest.be door de (module)klasgroepen te selecteren waarin je zit.

Let erop dat je het juiste academiejaar kiest!

Nadat je je profiel hebt ingesteld, wordt je lesrooster automatisch, elke nacht, gesynchroniseerd naar je Howest-agenda in MS Outlook.

Ken je jouw (module)klasgroep nog niet, vraag het dan zeker aan een van de lectoren tijdens de kick-off dagen.

6. Hoe laad ik mijn Howest kaart op om te betalen op de campus?

De Howest-campussen zijn volledig cashless. Dat betekent dat je in de restaurants en aan de drankautomaten enkel kan betalen met een bankkaart of met je studentenkaart. Printen op de campus kan enkel met je studentenkaart.

De studentenkaart opladen kan via howest.mynetpay.be en met alle courante debit- en creditkaarten.

 

7. Hoe consulteer ik mijn Howest studentenadministratie dossier?

iBamaflex is het portaal van de Howest studentenadministratie.

Op dat portaal vind je:

  • je studiecontract met alle opleidingsonderdelen waarvoor je ingeschreven bent
  • je lijst van boeken en studiemateriaal
  • het attest voor je trein- of busabonnement
  • het overschrijvingsformulier voor je studiegeld en extra studiekost

Nog vragen hierover? Neem dan gerust contact op met het studentensecretariaat.

8. Hoe bestel ik online in een Howest campus restaurant?

Op de campussen in Brugge is het mogelijk om online een maaltijd te bestellen (voor 9u00) en te betalen. Zo vermijd je lange wachtrijen.

Surf hiervoor naar resto.howest.be log in met jouw Howest-account en -wachtwoord. Selecteer de juiste campus en bestellen maar.

Betalen gebeurt via het saldo op je studentenkaart. (zie eerder: Howest myNetPay).

Andere veelgestelde ICT vragen

1. Hoe kan ik vlot van thuis (via VPN) werken?

Om sommige online toepassingen van thuis uit de gebruiken heb je een beveiligde verbinding (VPN) nodig.

Volg het instructiefilmpje om VPN te installeren. Je hebt VPN nodig voor volgende toepassing:

  • Bibliotheek
  • ...

FortiClient VPN installeren en configureren

Het installatiebestand (FortiClient VPN) kan je downloaden op forticlient.com/downloads. Kies daar voor Windows of MacOS, afhankelijk van de computer die je gebruikt.

  1. Start de FortiClient VPN
  2. Klik op Configure VPN om de verbinding in te stellen
  3. Selecteer in het volgend menu IPsec VPN.
  4. Bij Connection Name mag je Howest VPN invullen.
  5. Bij Remote Gateway geef je dit IP adres op: sslvpn.howest.be
  6. Onder Authentication Method Pre-shared Key kopieer je de volgende tekenreeks: H5ATYtdI^evWIuu+UOIz|XhJ
    !! Let op dat je geen extra spaties kopieert anders zal de verbinding niet werken !!
  7. Klik daarna op Save om de verbinding op te slaan.
2. Hoe kan ik iets printen of kopiëren op de campus?

In elk gebouw staan printer copiers ter beschikking van de studenten.

Om een document te printen moet je het document via howest.mynetpay.be opladen naar de printserver.

Je betaalt je kopies aan het toestel met je opgeladen studentenkaart aan onderstaande tarieven.

  A4 A3
Zwart/wit €0.03 €0.06
Kleur €0.30 €0.60

 

 

 

Opgelet!

  • Dubbelzijdig printen wordt aan dubbel tarief gerekend.
  • Controleer zeker de kleurinstellingen als je niet per ongeluk je volledige cursus in dure kleurenprints wilt.
3. Ik krijg bericht dat mijn Howest account binnenkort inactief wordt. Wat moet ik doen?

Als student van Howest krijg je een Howest studentaccount.
Wanneer je niet meer bij ons studeert wordt jouw Howest studentaccount op inactief gezet.
Dit kan gevolgen hebben voor een aantal praktische zaken die gekoppeld zijn aan je Howest account.

  1. Geen toegang meer tot de leeromgeving Leho
    Haal, indien je dit wenst, vooraf nog jouw materiaal af.
     
  2. Geen toegang meer tot je Howest O365 account
    Jouw bestanden op OneDrive kunnen niet meer geconsulteerd worden.
    Neem een back-up als je nog bestanden nodig hebt.
     
  3. Geen toegang meer tot de mailbox van je Howest account
    Gebruikte je ooit je je Howest account als log-in voor bepaalde applicaties of websites, dan verander je die registratie beter naar een andere account.
     
  4. Geen toegang meer tot laptop of PC via je Howest Windows account
    Het kan zijn dat je jouw Howest e-mailadres nog gebruikt om in te loggen op Windows.
    Om te weten welke account je op dit moment gebruikt, ga je naar “Start” – “Instellingen” – “Accounts”. Bij “uw info” zie je welk e-mailadres op dit moment verbonden is met je account.
    Als dit je Howest e-mailadres is, dan klik je op “In plaats daarvan aanmelden met een lokaal account”.
    Hier zal je eerst moeten inloggen met het wachtwoord van je Howest account.
    Daarna maak je een lokaal account aan. Daarna log je uit en kan je met je recente lokaal account inloggen in Windows. Nu kun je onder “uw info” een ander Microsoftaccount toevoegen.
4. Hoe kan ik multi-factor authenticatie gebruiken op mijn Howest account.

Starten met MFA

Wat is MFA?

MFA is de afkorting van Multi Factor Authentication.

Via MFA wordt een extra controlestap toegevoegd aan het aanmeldingsproces. De eerste stap is het invullen van de gebruikersnaam en het wachtwoord. De tweede stap bestaat erin dat je op een andere manier bevestigt dat jij het wel écht bent.

MFA is dus een extra beveiliging bij het aanmelden.

Tip: 

Stel meerdere multi-factor authenticatie methodes in. Zo behoudt u maximaal toegang tot uw account, ook bij verlies of wanneer u uw toestel even niet bij de hand hebt.

Methode 1 Verificatie met sms-code of telefoonoproep is een eenvoudige en intuïtieve methode om met MFA te starten.

Methode 2 Verificatie met de Microsoft Authenticator app is de meest gebruiksvriendelijke en veilige methode voor MFA. Deze methode wordt door de helpdesk ondersteund en aangeraden voor dagelijks gebruik.
 

Volg deze stappen om MFA te activeren:

  1. Open een browser en surf naar https://mysignins.microsoft.com/security-info.
  2. Vul uw Howest e-mailadres in. U wordt doorgestuurd naar het login scherm.
  3. Log in met uw Howest wachtwoord.
  4. Klik op "Volgende" (Next).
  5. Klik op "Methode toevoegen" (Add method).

  6. Selecteer de methode die u wenst te gebruiken.
    • Verificatie met behulp van een sms-code of telefoonoproep
      Start met deze methode.
    • Verificatie met behulp van de Microsoft Authenticator-app op uw smartphone
      De meest gebruiksvriendelijke en veilige methode in dagelijks gebruik, maar iets omslachtiger om mee te starten.
    • Verificatie met behulp van een andere authenticator-app zoals Google authenticator, LastPass, Authy, Aegis, enz.
      Let op: de helpdesk biedt geen ondersteuning voor deze alternatieve apps.
    • Verificatie met behulp van een Beveiligingssleutel
      NB. Deze methode wordt enkel in uitzonderlijke situaties gebruikt.

  7. Klik op "Toevoegen" (Add)

Tip: Stel meerdere multi-factor authenticatie methodes in. Zo behoudt u maximaal toegang tot uw account, ook bij verlies of wanneer u uw toestel even niet bij de hand hebt.

Methode 1: Verificatie met sms-code of telefoonoproep

Dit is een heel eenvoudige methode om met MFA te starten.

Via deze methode kunt u ook nog aanmelden wanneer de andere methoden niet (meer) beschikbaar zijn, bijvoorbeeld na het terugzetten van de fabrieksinstellingen van uw toestel of bij het overzetten van uw apps en gegevens naar een nieuw toestel.

Volg deze stappen om een telefoonnummer toe te voegen:

  1. Klik op "Methode toevoegen" (Add method).

  2. Selecteer "Telefoon" (Phone) en klik op "Toevoegen" (Add).
  3. Selecteer "België (+32)" en vul uw telefoonnummer in.
    Nota: Uw (mobiele) nummer wordt niet zichtbaar binnen de organisatie.
  4. Kies vervolgens tussen "Stuur me een code via sms" of "Bellen".

    Code via sms

    • Als u kiest voor "Stuur me een code via sms", ontvangt u een 6-cijferige code.

    • Vul de 6-cijferige code in op de computer en klik "Volgende" (Next).

    • U ontvangt een bevestiging. Klik op "Gereed" (Done).

    Bellen

    • Als u kiest voor "Bellen", ontvangt u een telefoonoproep op het telefoonnummer dat u hebt ingegeven. Dit kan zowel een mobiel als een vast nummer zijn.

    • U wordt opgebeld door een Microsoft dienst met het automatische bericht: "Bedankt dat u het verificatiesysteem van Microsoft gebruikt. Druk op hekje om de verificatie te voltooien" ("Please press the Hash key").
    • Druk op het hekje (#). Op uw computer verschijnt een bevestiging.

    • Klik op "Gereed" (Done).
    • Daarna kan u bovenaan bij Standaardaanmeldmethode via "Wijzigen" de gewenste standaardmethode kiezen (Telefoon - sms sturen naar ... - Telefoon ... bellen).

     

    Tip: Voeg ook een tweede telefoonnummer toe als alternatief. Dit kan van pas komen bij diefstal of verlies van uw gsm.
    Een alternatief nummer voegt u op precies dezelfde manier toe als het eerste telefoonnummer. (Methode toevoegen > Telefoon > Vul telefoonnummer in)

    Opgelet: Deze methode wordt onbruikbaar als u van telefoonnummer verandert of, tijdelijk, bij verlies van uw toestel.

Methode 2: Verificatie met de Microsoft Authenticator app

De Microsoft Authenticator-app wordt door de helpdesk ondersteund en aangeraden voor dagelijks gebruik, want het is de meest gebruiksvriendelijke en veilige methode voor MFA.

Volg deze stappen om verificatie met de Microsoft Authenticator-app in te stellen:

  1. Als u kiest voor de methode Authenticator-app, krijgt u onderstaand scherm te zien op uw computer:

  2. Neem uw smartphone en ga naar de App Store (iOS), Google Play Store (Android) of Microsoft Store om de Microsoft Authenticator-app te downloaden.
  3. Download en installeer de Microsoft Authenticator-app.

    Tip: Heeft u een iPhone? Zorg er dan voor dat de Microsoft Authenticator app u pushberichten mag sturen, zodat u die kan goedkeuren. Ga hiervoor naar Instellingen > Berichtgeving > selecteer de Microsoft Authenticator-app en schakel "Sta berichtgeving toe" in.

  4. Installatie geslaagd? Klik op "Volgende" op uw computerscherm.
  5. U krijgt een QR-code te zien op uw computerscherm. Dat ziet er zo uit:

  6. Open de Microsoft Authenticator-app op uw smartphone en kies "Scan QR-code".
    De app zal toegang vragen tot de camera om de QR-code te kunnen scannen. Kies "Toestaan".
  7. Richt uw camera op de QR-code om die te scannen (alsof u er een foto zou van nemen). Uw Howest-account wordt nu aan de Microsoft Authenticator-app toegevoegd.
  8. Klik op "Volgende" op uw computerscherm.
  9. U ontvangt een testcode op uw smartphone. Tik op "Goedkeuren".
  10. Op uw computerscherm verschijnt een bevestiging. Klik op "Gereed" (Done).
    De Microsoft Authenticator-app staat nu in uw lijst met methodes.

Vanaf de volgende dag zal u de Microsoft Authenticator-app nodig hebben om toegang te krijgen tot Office 365 toepassingen (OneDrive for Business, Teams, SharePoint Online,…).
Op een vertrouwd toestel zal het 30 dagen duren voor u opnieuw gevraagd wordt MFA te gebruiken.

Opgelet: Deze methode wordt onbruikbaar als u de Microsoft Authenticator-app verwijdert, na het terugzetten van de fabrieksinstellingen of bij het overzetten van uw apps en gegevens naar een nieuw toestel.

Methode 3: Verificatie met behulp van een andere authenticator-app

Naast de Microsoft Authenticator-app kan u ook een andere authenticator-app gebruiken zoals Google Authenticator, LastPass, Authy, Aegis Authenticator, enz.

Let op: de helpdesk biedt geen ondersteuning voor deze alternatieve apps. Gebruik deze dus enkel als u er zelf al vertrouwd mee bent.

Als u voor deze methode kiest, moet u handmatig een account toevoegen in de authenticator-app door een accountnaam en geheime sleutel in te geven.
Gedetailleerde instructies voor het toevoegen van accounts kan u in de handleiding van de gekozen app bekijken.

Volg deze stappen om verificatie met een andere authenticator-app in te stellen:

  1. Klik op "Methode toevoegen" (Add method).

  2. Selecteer "Authenticator-app" en klik op "Toevoegen" (Add).
  3. Er wordt gevraagd om de Microsoft Authenticator App te downloaden. Klik op "Ik wil een andere verificatie-app gebruiken" (I want to use a different authenticator app).

  4. Nadat u de app hebt gedownload en geïnstalleerd, klik op "Volgende" (Next).
  5. Voeg uw Howest-account toe aan uw authenticator-app. Dat kan op twee manieren:
     
    • Met behulp van een ander toestel (laptop, desktop, tablet, ..)

      Dit is de meest gebruikersvriendelijke methode. Er wordt een QR code weergegeven die u kan scannen met uw authenticator app.

      Indien dit nog niet is gebeurd zal u de app toegang moeten geven tot de camera. Na het scannen wordt uw Howest-account automatisch toegevoegd.
      Klik daarna op "Volgende" (Next).

    • Vanaf de smartphone waarop u de authenticator-app geïnstalleerd hebt

      U kan de accountnaam en geheime sleutel kopiëren door te klikken op documenten icoon (). Plak deze vervolgens in uw authenticator app.

      Klik daarna op "Volgende" (Next).

  6. Als laatste stap wordt er gevraagd om de code van zes cijfers in te voeren. Deze code vindt u terug als u op uw account in de authenticator-app tikt.

Methode 4: Verificatie met behulp van een beveiligingssleutel

Bij deze vierde optie gebruikt u een beveiligingssleutel (USB security key) om aan te melden. Deze methode wordt enkel in uitzonderlijke situaties gebruikt.

  1. Volg deze stappen om verificatie met een beveiligingssleutel in te stellen:
  2. Klik op "Methode toevoegen" (Add method).

  3. Selecteer "Beveiligingssleutel" (Security key) en klik op "Toevoegen" (Add).
  4. Klik op "Volgende" (Next) en meldt aan met MFA.
  5. Volg de handleiding van de Beveiligingssleutel (Security key) (surf naar yubico.com/start)
  6. U zal hierbij een pincode moeten kiezen voor uw beveiligingssleutel. Zorg dat u die niet vergeet.
  7. Hoe u een beveiligingssleutel reset als u de pincode kwijtraakt, vindt u ook terug in de handleiding.

Let op: Deze methode met beveiligingssleutel kan u niet gebruiken om MFA in te stellen. Als u wil starten met MFA heeft u dus sowieso een telefoonnummer nodig. U kan wel achteraf nog deze methode toevoegen.

Indien gewenst kan u zelf een beveilingssleutel aankopen.

Wij raden de YubiKey 5 NFC aan.

Let op: Zorg ervoor dat u een beveiligingssleutel aanschaft die het FIDO2 protocol ondersteunt.

Hardware voor studenten

"Elke student van Howest heeft een laptop nodig die voldoet aan de vereisten van de gekozen opleiding."

Voor elke opleiding is specifieke hardware nodig. Met de voorgestelde toestellen is iedere student perfect uitgerust om alle lessen uit het curriculum te volgen.
Via onze partner Academic Shop kunnen Howest studenten instappen in de groepsaankoop voor hun laptop en andere hardware. Hierbij is een voordelig garantie- en servicepakket inbegrepen.
Het staat elke student vrij om zelf, via een ander verkoopskanaal, de juiste hardware aan te kopen via een andere verkoopskanaal. Let dan goed op de technische specificaties en de aangeboden service en garantie.

De modellen voor volgend academiejaar 2022-23 zijn geselecteerd (*).
Hieronder kan je configuraties en bijhorende prijzen (incl. 3 jaar garandeerde, next-business-day-on-campus servicevervanging, 2 jaar voor Apple toestellen) consulteren.
 

Check hier de hardware voor je opleiding