Algemeen - FAQ

Algemeen - FAQ

Algemene info inschrijvingen / studiegeld / leerkrediet

Waar kan ik terecht met vragen over inschrijving en mijn dossier?

Voor informatie over je inschrijving en administratief dossier kan je het studentensecretariaat contacteren.

Hoeveel bedraagt het studiegeld?

Het studiegeld kan je hier raadplegen.

Je betaalt voorlopig het beurstarief indien je aantoont dat je een studietoelage hebt aangevraagd (bewijs van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, afdeling Studiefinanciering) voor het academiejaar waarvoor je inschrijft. Een studietoelage kan je hier aanvragen.

Indien je voor het huidig academiejaar geen recht meer hebt op een studietoelage, dient er bijbetaald te worden tot het tarief van niet-beursstudent.

Komen er nog extra studiekosten bij het studiegeld?

Specifiek aan de student doorgerekende kosten en jaarlicenties van het softwarepakket Basis worden op forfaitaire basis aangerekend als extra-studiekost.

Voor bepaalde opleidingen wordt naast de forfaitaire kost een gemotiveerde, opleidingsspecifieke studiekost aangerekend.  

Het gaat hierbij om kosten gemaakt voor hetzij lidmaatschappen van beroepsverenigingen, hetzij voor extra opleidingsspecifieke software, het gebruik van specifiek materiaal of het bijwonen van events.

Hoeveel de extra studiekost is voor jouw opleiding vind je hier.

Kan ik betalen met opleidingscheques?

Werkende studenten zonder diploma hoger onderwijs kunnen betalen met maximaal 500 euro aan opleidingscheques per academiejaar (conform de regeling van de VDAB).

Kan ik betalen met KMO-portefeuille?

Werkende studenten kunnen betalen via KMO-portefeuille. Vermeld dit zeker bij inschrijving. De aanvraag moet binnen de 14 dagen na de onthaaldagen gebeuren. 

Ons registratienummer is DV.O241438.

Meer info

 

Heb ik recht op een studiebeurs?

Een studiebeurs kan je hier op papier of online aanvragen.

Je kan terecht bij de Stuvo-medewerker sociale dienstverlening voor meer info. Maak een afspraak

 

Zijn er financiële tegemoetkomingen? Kan ik gespreid betalen?

Wens je gespreid te betalen, meld dit bij je inschrijving in het veld opmerkingen.

Je kan terecht bij de Stuvo-medewerker sociale dienstverlening voor meer informatie. Maak een afspraak

Ik wens een individueel traject: vrijstellingen aanvragen, deeltijds studeren of inschrijven voor slechts een aantal modules.

Wens je vrijstellingen aan te vragen, dan dien je aan te geven in de online registratie. Na het finaliseren kan je de vrijstellingen digitaal aanvragen. (mogelijk vanaf infodag eind juni)

Wens je reeds opleidingsonderdelen mee te volgen in het tweede traject, deeltijds te studeren of een creditcontract aan te gaan voor een of meerdere opleidingsonderdelen? Maak dan een afspraak met de trajectbegeleider.

Mijn leerkrediet is op! Wat nu?
  • Voor een graduaatsopleiding is het leerkrediet niet van toepassing. Hiervoor kan je inschrijven.
  • Voor bacheloropleidingen kan je alleen inschrijven ten belope van je beschikbare leerkrediet (met uitzondering van zij die al een masterdiploma behaalden en hun leerkrediet met 140 studiepunten verminderd zagen).

Je kan hier de stand van je leerkrediet raadplegen.

Wanneer krijg ik een studentenkaart en wat kan ik ermee doen ?

De studentenkaart krijg je na je definitieve inschrijving bij de start van het academiejaar.

Met deze kaart geniet je van heel wat voordelen in het binnen- en buitenland.

De  studentenkaart wordt gebruikt om te kopiëren, printen, betalen aan de automaten en in de cafetaria, en toegang te krijgen tot de parking. Je kan het saldo van de studentenkaart online opladen, maar ook aan het onthaal.

Op en rond de campus

Is er een mogelijkheid om iets te eten op de campus?

Per campus is er een specifiek aanbod middagmalen (warme schotel, belegd broodje, pasta, koude schotel, warme snack, soep).

Waar kan ik een kot vinden?

Via de pagina huisvesting vind je alle info omtrent studentenhuisvesting.

Is er een mogelijkheid om een fiets te huren?
  • CAMPUS BRUGGE
    Als student in Brugge kan je via het project ‘Brugge studentenstad’ aan interessante voorwaarden een studentenfiets huren. Hiervoor betaal je €6/maand. De minimum huurperiode is 3 maanden. Meer info 
     
  • CAMPUS KORTRIJK 
    Als student in Kortrijk kan je een fiets huren aan interessante voorwaarden bij Mobiel. Hiervoor betaal je €6/maand. Meer info
Welke kortingen zijn er voor het openbaar vervoer?
  • TREIN
    Attesten voor een treinabonnement worden meegegeven bij definitieve inschrijving. Hiermee kan je een schoolabonnement of campuskaart aankopen en reis je tegen studententarief.
     
  • BUS
    Bij aankoop van een Buzzy Pass krijg je 35 procent korting. Raadpleeg de dienstregeling van De Lijn.
     
  • COMBI-ABONNEMENT (TREIN + BUS)
    Met het attest voor een treinabonnement koop je een combi-abonnement bij NMBS. Je krijgt 35 procent korting op het bus-gedeelte. Hiervoor dien je het formulier in te vullen.
     
  • BUSPAS 
    Voor studenten die in Kortrijk studeren, bestaat de mogelijkheid een studentenpas van De Lijn aan te kopen voor busvervoer in Groot-Kortrijk. Hiervoor betaal je een administratieve kost van €10. Meer info.
     
Ik kom met de auto naar school. Is er parkeergelegenheid in de buurt?

Op de website van Howest kan je je campus kiezen en de parkeergelegenheid checken.

Start en organisatie academiejaar

Wanneer start het academiejaar?

Het academiejaar start met de onthaaldagen vanaf 12 september. In februari vinden de onthaaldagen, afhankelijk van de opleiding, plaats tussen 1 en 15 februari.

Tijdens de onthaaldagen wordt er toelichting gegeven bij uurrooster, onderwijs- en examenreglement, studentenbegeleiding, leerplatform Leho en gebruik van je Howest e-mailaccount.

Je krijgt ook de kans kennis te maken met je nieuwe klasgenoten, de Howest-campus en Stuvo (dienst studentenvoorzieningen). Daarnaast wordt een aantal praktische afspraken gemaakt om het jaar goed te starten.

Je aanwezigheid op deze onthaaldagen is een must. De gedetailleerde planning ervan vind je hier terug. 

Vanaf wanneer starten de lessen?

De lessen voor eerstejaarsstudenten starten officieel op maandag 19 september. In de week ervoor zijn er de onthaaldagen waarop je aanwezigheid een must is. Bekijk hier de academische kalender.

Voor wie instapt in februari, starten de lessen in de week van 13 februari.

Kan ik mij voorbereiden op mijn toekomstige studie? Zijn er instapcursussen?

Howest biedt instapcursussen aan om je voor te bereiden op je graduaats- of bachelorstudies. Je oefent de nodige basiskennis nog eens in en krijgt een goed idee van wat je opleiding nu echt inhoudt. Die cursussen zijn optioneel.

Waar kan ik mijn lesrooster terugvinden?

Groepsverdelingen en uurroosters worden bekendgemaakt tijdens de onthaaldagen. Vanaf dan zijn de lesroosters terug te vinden via lesroosters.howest.be.

Waar kan ik de academische kalender terugvinden?
Wanneer vallen de vakanties?

De vakantieperiodes kan je vinden in de academische kalender

Studiemateriaal / software / laptops

Waar kan ik mijn boekenlijst vinden en kan ik mijn boeken aankopen?

Je persoonlijke boekenlijst op basis van jouw programma kan je vinden op iBamaflex (Mijn studiemateriaal).

Na je definitieve inschrijving ontvang je een bevestigingsmail op je privé-mailadres, samen met informatie over je nieuwe Howest-account. Daarmee kan je je aanmelden in iBamaflex. De boeken waarbij prijzen (studententarief) vermeld zijn, kunnen aangekocht worden via Standaard Boekhandel. Dit kan vanaf 01/09 online met je howest-login via https://howest.standaardstudentshop.be

Is er naast boeken nog ander cursusmateriaal voorzien?

Cursussen worden online aangeboden en kunnen indien gewenst zelf uitgeprint worden.

Moet ik een eigen laptop hebben om mijn studie aan te vangen? En zo ja, welke?

Iedere Howest-student heeft een laptop met legale software nodig. De opleiding biedt specifiek type laptop aan. Meer info omtrent laptops

Bijkomende vragen? Klik hier of neem contact op via laptops@howest.be.

Waar en wanneer kan ik die legale software kopen?

Je persoonlijke softwarelijst op basis van jouw programma kan je vinden op iBamaflex ( Mijn studiemateriaal). Na je definitieve inschrijving ontvang je een bevestigingsmail op je privé-mailadres, samen met informatie over je nieuwe Howest-account. Daarmee kan je je aanmelden in iBamaflex.

Het softwarepakket via groepsaankoop, dat nodig is voor je opleiding, is in de extra studiekost inbegrepen. Deze dien je dus niet meer aan te kopen. Aangezien de softwarelicenties één jaar geldig zijn, wordt het pakket pas geactiveerd bij de start van het academiejaar.

Bij een aantal opleidingen wordt naast deze software via groepsaankoop nog andere opleidingsspecifieke software gebruikt. Deze software kan tegen een studentvriendelijke prijs worden aangekocht via howest.academicshop.eu.

Aanvullende info

 

Statuten en faciliteiten

Ik heb een leerstoornis of functiebeperking. Hoe en waar kan ik een bijzonder statuut en faciliteiten aanvragen?

Alle informatie over aanvraagprocedure, onderbouw, bewijsstukken en attesten vind je via howest.be/faciliteiten

De talentcoach regelt alle faciliteiten en ondersteuning voor en met jou, in overleg met de opleiding.

Ik heb het statuut van student-ondernemer. Wat nu?

Ben je student-ondernemer, of zal je dit statuut aanvragen? Dan moet je contact opnemen met één van de ondernemingscoaches van Howest.

Ik ben werkstudent. Kom ik in aanmerking voor Vlaams opleidingsverlof?

Wie minstens 50 procent tewerkgesteld is in de privésector in het Vlaamse Gewest én ingeschreven staat in een opleiding geregistreerd op vlaanderen.be/vlaams-opleidingsverlof, komt onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor Vlaams opleidingsverlof. Controleer deze voorwaarden zeker op voorhand.