Overslaan en naar de inhoud gaan

Simulatie-onderwijs verhoogt het zelfvertrouwen van studenten in zorgopleidingen om vier belangrijke redenen:

  • Feedback en begeleiding: Simulatie-onderwijs biedt studenten waardevolle feedback en begeleiding van docenten en ervaren professionals. Door constructieve feedback te ontvangen tijdens en na simulatiesessies kunnen studenten hun sterke punten versterken en werken aan de ontwikkeling van hun vaardigheden. Deze ondersteuning draagt bij aan het vergroten van het zelfvertrouwen van de studenten.

  • Zelfreflectie en zelfbewustzijn: Simulatie stimuleert zelfreflectie en zelfbewustzijn bij studenten. Door deel te nemen aan simulatiesessies worden studenten aangemoedigd om hun prestaties te evalueren, sterke punten te identificeren en gebieden te identificeren waar ze zich kunnen verbeteren. Deze kritische zelfevaluatie helpt studenten hun zelfvertrouwen op te bouwen door bewust te zijn van hun competenties en de voortgang die ze maken in hun leerproces.
  • Praktijkervaring: Simulatie biedt studenten de mogelijkheid om vaardigheden en kennis in een realistische en gecontroleerde omgeving toe te passen. Door herhaalde blootstelling aan verschillende scenario's en situaties, kunnen studenten hun zelfvertrouwen vergroten en vertrouwd raken met de praktijk van het zorgberoep.
  • Fouten maken zonder gevolgen: Simulatie stelt studenten in staat om fouten te maken en daarvan te leren zonder de angst voor negatieve gevolgen voor patiënten. Door te oefenen in een veilige omgeving kunnen studenten hun zelfvertrouwen opbouwen, hun sterke punten benadrukken en werken aan het verbeteren van hun zwakkere punten.

Stap in de wereld van simulatie en bereid je studenten/ cursisten voor op dagelijkse en uitzonderlijke situaties in de gezondheidszorg. Deze gratis MOOC (Massive Online Open Course) vormt een stap-voor-stap handleiding voor het ontwikkelen van simulatieoefeningen van hoge kwaliteit.

Heb je vragen? Contacteer veerle.coupez [at] howest.be (Veerle Coupez)