Skip to main content

Waarom?

Als ergotherapeut en zorgprofessional begeleid je individuele cliënten met specifieke noden en ga je samen op zoek naar aangepaste hulpmiddelen op maat waarmee ze zelfstandig activiteiten kunnen uitvoeren.

Alleen … in de praktijk blijken deze ‘aangepaste hulpmiddelen op maat’ al te vaak in massaproductie gemaakt te worden en dus niet het juiste antwoord te zijn op de noden van je cliënten.

Het postgraduaat ‘MakerSkills voor ergotherapeuten & zorgprofessionals’ biedt een antwoord op deze ‘tegenstrijdigheid’. Via doe-het-zelftechnieken leer je namelijk zelf aangepaste hulpmiddelen maken en bestaande, aangekochte hulpmiddelen aanpassen. Op maat van je cliënt.

Wat?

In dit uniek postgraduaat leer je hulpmiddelen maken en aanpassen op maat van de specifieke noden van je individuele cliënt.

Je ontwikkelt essentiële kennis om te komen tot co-design en DIY- AT. Je ontdekt nieuwe, maar ook traditionele materialen en je maakt kennis met technieken zoals 3D -printing en lasersnijden en gaat hiermee zelf aan de slag. Je maakt kennis met het co-design proces ontwikkelt binnen de onderzoeksgroep D4E1.

Je wordt uitgedaagd om tijdens het postgraduaat aan de hand van het geleerde stappenplan je nieuw verworven kennis (materialen en technieken) onmiddellijk in te zetten bij real life cases. Op deze manier kan je jouw dienst, jouw collega’s en jouw cliënten inspireren.

Voor wie?

Voor ergotherapeuten en zorgprofessionals die willen innoveren door de brug te slaan tussen Assistive Technology en de doe-het-zelfcultuur.

Je bent in het bezit van een bachelordiploma Ergotherapie of een ander zorgberoep.

Hoe?

In dit postgraduaat leer je al doende. Je tekent, je test uit en je bouwt. Je werkt zelf levensechte cases uit, waardoor je na drie semesters helemaal klaar bent om zowel zelf hulpmiddelen te maken als efficiënt samen te werken met makers om jouw vragen en projecten om te zetten in realiteit.

Aangepaste hulpmiddelen

Wat zal je leren?

In dit postgraduaat leer je al doende. Je tekent, je test uit en je bouwt. Je werkt zelf levensechte cases uit, waardoor je na 3 semesters helemaal klaar bent om zowel zelf hulpmiddelen te maken als efficiënt samen te werken met makers om jouw vragen en projecten om te zetten in realiteit.

De opleiding bestaat uit twee grote opleidingsmodules + de uitwerking van twee levensechte cases.

Het eindproduct van het tweede semester is een prototype met designbrief, het eindproduct van het derde semester is een kwalitatief ontwikkeld hulpmiddel via het Doe-het-zelf principe.

Module 1: MAKEABILITY (het MAAK-proces)

In deze module krijg je de essentiële kennis, het theoretisch kader als handvat en ideale voorbeelden aangereikt om zelf een hulpmiddel op maat te kunnen bedenken en ontwerpen. Op het programma staan onder meer:

  • de taal van een maker
  • design-vaardigheden aan de hand van het design thinking model en het stapsgewijze co-designproces (met hulpsjablonen)
  • het zoeken naar een adequaat hulpmiddel
  • de INNOWIZ-methodologie ter ondersteuning van het creatieve proces
  • het in beeld brengen van je cliënt, zijn hulpvraag en het maakproces

Na de theoretische module in het eerste semester ben je klaar om zelf aan de slag te gaan. Je werkt een levensechte case uit door middel van testen en uitprobeersels in een realistische situatie met een specifieke eigen cliënt voor ogen.

Je ontwikkelt dus zelf het concept voor een passend hulpmiddel op maat. Onder deskundige begeleiding doorloop je de verschillende fases (tekenen, testen, aanpassen, produceren) die noodzakelijk zijn om te komen tot een aangepast en kwalitatief hulpmiddel.

Module 2: MAKER SKILLS DIY-AT (Doe-het-zelf technieken)

In deze module maak je kennis met de vaardigheden van een maker en krijg je volop kansen om deze in te oefenen.

Je leert zonder complexe werk-attributen aan de slag te gaan en je ontdekt de verschillende mogelijkheden van klassieke technieken zoals houtbewerking of textielbewerking.

Uiteraard ga je ook aan de slag met verschillende vernieuwende digitale productietechnieken zoals 3D-printen, lasersnijden, enz. gebruiken
Je maakt ook volop kennis met de eindeloze keuze aan materialen. Je gaat aan de slag met veel gebruikte materialen zoals textiel, Orfit, klei, hout, enz., maar net zo goed met nieuwe nog minder bekende materialen zoals Sugru, Worbla e.d.

Tijdens dit proces word je vaardig in karton-techniek om snel te prototypen. Zo kan je het Doe-het-Zelf hulpmiddel zeer snel aanpassen aan de noden en wensen van je cliënt.

In het tweede en het derde semester kan je telkens één dag in het atelier terecht om de aangeleerde technieken op je eigen tempo in te oefenen.

Data en locatie

Deze opleiding gaat vanaf september 2024 door op 2 leslocaties:

Semester 1: 5x op vrijdag van 9u tot 16u.

Semester 2 en 3: 4 en 5 dagen per semester op vrijdagen van 9u tot 16u.

Tijdsinvestering

Deze opleiding bestaat uit 20 studiepunten. 1 studiepunt staat gelijk met 25 uren studietijd.

Evaluatiemethode

De evaluatie zal gebeuren via:

  • Opdrachten
  • Uitwerken real life cases

Je ontvangt een getuigschrift voor de deelname van de lessen en een attest als je minimaal 50% behaalt.

Resultaat

Het succesvol volgen van een postgraduaat leidt tot een getuigschrift indien je beschikt over een graduaats-, bachelor- of masterdiploma. Voldoe je niet aan deze voorwaarden dan krijg je een bewijs van deelname.

Toelatingsvoorwaarden

Opleiding in de ergotherapie of in de bredere zorgsector (verpleegkunde, orthopedagogie, sociaal werk)

Vlaams opleidingsverlof & KMO-portefeuille

Deze opleiding komt in aanmerking voor Vlaams Opleidingsverlof met de volgende code ODB-1001621.

Mogelijkheid tot KMO portefeuille is in aanvraag.

Kostprijs

De kostprijs van deze opleiding in 2024 bedraagt €980.

Contactpersoon

anne.dejager [at] howest.be (Anne Dejager)

Steun­maatregelen

Inschrijven

Je inschrijving verloopt online via de online registratie. Bij het beëindigen van de inschrijvingsprocedure betaal je het inschrijvingsgeld van dit postgraduaat. Vroegtijdig uitschrijven -voor de feitelijke start van het postgraduaat- resulteert in een gedeeltelijk terugbetaling van het studiegeld. 20% van het studiegeld wordt niet terugbetaald en aangerekend als een administratieve kost. Eenmaal de opleiding van start is gegaan wordt er geen terugbetaling meer gedaan, ongeacht of bepaalde opleidingsonderdelen in het eerste of tweede semester worden aangeboden.

What documents should you have in hand?

  • A copy of your ID (front and back) will be requested during online registration.
  • You will also need to upload a copy of your higher education diploma.

Online registration

After registering

  • After completing your online registration, you will receive an e-mail with all the information needed to complete your enrolment.
  • After your file has been checked and processed by Howest, you will receive your contract and a request for payment of tuition fees and extra study costs, delivered electronically.
Info days
Read more

Meet Howest Academy

Troeven van de opleiding

Link met de bedrijfswereld

Tijdens een opleiding aan Howest Academy ga je aan de slag met cases en uitdagingen uit jouw werkveld. Het docententeam van Howest wordt bovendien aangevuld met toonaangevende gastsprekers en experten ter zake. Op die manier garanderen we je een praktische vertaling van de aangeboden leerinhoud.

Straffe docenten

Als je kiest voor een opleiding aan Howest Academy, dan kies je voor kwaliteit. Onze docenten zijn niet alleen inhoudelijke experten in hun domein, ze zijn ook didactisch sterk om de lesinhoud te vertalen naar haalbare leerervaringen. Op die manier kan jij je vooropgestelde doelstellingen halen in combinatie met je werk en je gezin.

Altijd up-to-date

Deze opleiding speelt niet alleen in op de actuele veranderingen, ze is ook een stapje voor door de link met het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek dat aan Howest wordt gevoerd.

Officieel diploma van de hogeschool

Je ontvangt een officieel erkend diploma van de Hogeschool West-Vlaanderen, dat je helpt om een duurzame loopbaan uit te stippelen.

Overtuigd? Schrijf je in!

Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community! 

Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link. 

Schrijf je in

Studenten in pauze met koffie op de campus

FAQ

Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op.

Anne Dejager

Anne Dejager

Coördinator Postgraduaat en Workshops MakerSkills

Completing the online registration implies that you are officially enrolled and commits you to paying the registration fee. After your file is processed, you will receive an email with an invoice for payment of the registration fee.

Most advanced programmes (such as micro degrees and post-graduate programmes) are not eligible for scholarships or reduced fees. That type of financial assistance is reserved for students within the standard programmes (bachelor's). However, there are other possibilities offered by the Flemish government such as Flemish educational allowance, KMO-portefeuille and study vouchers.

Yes, it is possible. Please send your account number and billing details to howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be). The refund for the originally paid registration fee will only be made after registration of payment with the SME-wallet. You will therefore temporarily have a double payment pending.

If your training is partially or fully funded through financial assistance (SME, Flemish training leave, Flemish educational allowance, Flemish training vouchers), it is important to check the terms of the financial assistance programme concerning compulsory attendance. Students are responsible for having their attendance formally registered by the lecturers.

The coordinator of your course will indicate which platform will be used for short-term courses. For long-term programmes, your course material can be found on leho.howest.be. You can log in with the details you received from the registrar’s office after enrolment.

Stuur een e-mail naar howestacademy [at] howest.be en je krijgt snel antwoord.

For short-term postgraduate courses, direct registration via the webpage is final and binding. For diploma and credit courses such as bachelor’s, associates and microdegrees, pre-registration is not binding, but it assures you a place in the programme.

  • For associates degree:
    You are officially enrolled once you have completed your pre-registration online and signed it digitally. After processing and approval of your online registration by the registrar’s office, you will receive login details and an invoice for payment of the registration fee.
  • For microdegrees:
    You are officially enrolled after your pre-registration has been processed by the student registrar and after you have signed your programme contract. This can be done manually or digitally via the digital student learning platform: https://leho.howest.be/ (shortcut at the bottom -> ibamaflex -> important information).

Payment of the registration fee must be made no later than 1 October or - if the course starts at another time - within 15 days of registration. For payments made by invoice, the latest payment date mentioned on the invoice applies. Only in exceptional cases will instalment payments be allowed and only if an instalment plan has been submitted and agreed to by Howest's financial officer. Please contact us at howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be) for more information.