Skip to main content

Waarover?

  • De microdegree 'Sociale wetgeving' focust op alle aspecten van sociale wetgeving. Zowel het arbeidsrecht als het sociaal zekerheidsrecht worden grondig uitgespit. Daarbij wordt telkens de link gelegd met de hr-praktijk.
  • In de microdegree 'Instroom, doorstroom, uitstroom' word je ondergedompeld in de wereld van rekrutering, onthaal en loopbaan- en uitstroomondersteuning.

Voor wie?

Onze doelgroep zijn professionals die

  • een carrièreswitch overwegen naar de hr-sector
  • aan het begin van een hr-carrière staan
  • het hr-beleid (mee)willen uitbouwen in hun organisatie

Waarom?

"Wanneer je de evolutie op de arbeidsmarkt bekijkt, kan je er niet meer omheen."

Human Resource Management wordt belangrijk in elk bedrijf, of het nu gaat om burn-outpreventie, competentiemanagement, changemanagement, wendbaar en werkbaar werk, ... Elk toekomstgericht bedrijf moet investeren in HRM, zowel een kmo als een multinational.

AIHP

Algemeen

In deze microdegrees leer je theoretische handvaten aan om de hr-uitdagingen van vandaag aan te gaan.

De microdegree 'Sociale wetgeving' wordt gespreid over twee semesters, en bestaat uit 20 studiepunten.

De microdegree 'Instroom, doorstroom, uitstroom' loopt tijdens het tweede semester. Deze microdegree bestaat uit 12 studiepunten.

Uiteraard kunnen beide microdegrees samen in eenzelfde academiejaar gevolgd worden.

Jaarhelft 1

Tijdens de eerste jaarhelft worden volgende vakken georganiseerd:

  • Wetgeving in de hr-praktijk 1
  • Wetgeving in de hr-praktijk 3

Jaarhelft 2

Tijdens jaarhelft twee worden volgende vakken georganiseerd:

  • Wetgeving in de hr-praktijk 2
  • Loopbaan- en uitstroomondersteuning
  • Werving, selectie en onthaal

Datum en locatie

Er kan gestart worden met de microdegree 'Sociale wetgeving' bij de start van het academiejaar (half september). Met de microdegree 'Instroom, doorstroom, uitstroom' kan gestart worden in februari, bij aanvang van het tweede semester.

Duurtijd

Deze opleiding duurt één academiejaar wanneer je inschrijft voor de microdegree 'Sociale wetgeving' of wanneer je beide microdegrees wenst te combineren.

De opleiding duurt één semester wanneer je enkel voor de microdegree 'Instroom, doorstroom, uitstroom' inschrijft.

Aantal studiepunten

De microdegree 'Sociale wetgeving' bestaat uit 20 studiepunten.

De microdegree 'Instroom, doorstroom, uitstroom' bestaat uit 12 studiepunten.

Wens je beide microdegrees te combineren, dan neem je dus 32 studiepunten op.

Organisatie opleiding

De opleiding volg je in afstandsonderwijs. Aan de hand van doordachte online leeractiviteiten en online contactmomenten, begeleiden de verschillende docenten je doorheen de leerstof.

Je sluit aan bij de studenten afstandsonderwijs Graduaat HR-support. De lessen gaan online door op dinsdag- en/of donderdagavond van 19u30 tot 21u30.

De schoolvakanties worden gevolgd. Er zijn dus geen lessen in juli en augustus, en tijdens de herfst-, kerst- en paasvakantie.

Getuigschrift

Wanneer je slaagt voor alle vakken, ontvang je een getuigschrift.

Kostprijs

De kostprijs voor het volgen van de microdegree opleiding bestaat uit een vast gedeelte en een variabel gedeelte. Net zoals bij onze reguliere opleidingen.

  • Vast gedeelte AJ 2023-2024: €282,10 (niet-beurstarief)
  • Variabel gedeelte AJ 2023-2024: €13,5 (niet-beurstarief)

Verder komt er nog een Howest-brede studiekost bij van €112 en betaal je €15 euro voor de aankoop van de software om de examens op afstand te maken.

Meer info

Afhankelijk van de microdegree die je kiest, dien je nog één à twee handboeken aan te kopen.

Vlaams opleidingsverlof & kmo-portefeuille

Deze opleiding komt in aanmerking voor Vlaams Opleidingsverlof met de volgende code: ODB-X09838.

Deze opleiding komt in aanmerking voor steun via de kmo-portefeuille onder het thema beroepsspecifieke competenties (erkenningsnummer: DV.O241438). De steunaanvraag moet gebeuren binnen de veertien dagen na de start van de opleiding. Meer informatie vind je op www.kmo-portefeuille.be.

Contact: julie.loridon [at] howest.be (Julie Loridon)

Steun­maatregelen

Inschrijven

Je inschrijving afronden voor het academiejaar 2024-2025 kan vanaf 1 juli 2024 op de infodagen op de campus, online en elke werkdag op afspraak in het studentensecretariaat van de Howest-campus waar jouw opleiding doorgaat. Je inschrijving verloopt online via de online registratie.

Which documents will you need?

  • A copy of your ID (front and back) will be requested during online enrolment.
  • You will also need to upload a copy of your (higher education) diploma.

Online enrolment

After you've registered

  • After completing the online application, you will receive an e-mail with all the information needed to complete your enrolment.
  • Once your file has been checked and processed by Howest, you will receive your contract and the request for payment of tuition fees and extra study costs electronically.
Info days
Read more

Meet Howest Academy

Troeven van de opleiding

Link met de bedrijfswereld

Tijdens een opleiding aan Howest Academy ga je aan de slag met cases en uitdagingen uit jouw werkveld. Het docententeam van Howest wordt bovendien aangevuld met toonaangevende gastsprekers en experten ter zake. Op die manier garanderen we je een praktische vertaling van de aangeboden leerinhoud.

Straffe docenten

Als je kiest voor een opleiding aan Howest Academy, dan kies je voor kwaliteit. Onze docenten zijn niet alleen inhoudelijke experten in hun domein, ze zijn ook didactisch sterk om de lesinhoud te vertalen naar haalbare leerervaringen. Op die manier kan jij je vooropgestelde doelstellingen halen in combinatie met je werk en je gezin.

Kortlopend traject

Deze opleidingen zijn kortlopende trajecten, waarbij je op een efficiënte manier de nodige kennis vergaart.

Getuigschrift hogeschool

Je ontvangt een getuigschrift van de gevolgde microdegree.

Overtuigd? Schrijf je in!

Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community! 

Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link. 

Schrijf je in

Studenten in pauze met koffie op de campus

FAQ

Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op.

Evy Lagae

Evy Lagae

Aanspreekpunt afstandstrajecten HR

Completing the online registration implies that you are officially enrolled and commits you to paying the registration fee. After your file is processed, you will receive an email with an invoice for payment of the registration fee.

Most advanced programmes (such as micro degrees and post-graduate programmes) are not eligible for scholarships or reduced fees. That type of financial assistance is reserved for students within the standard programmes (bachelor's). However, there are other possibilities offered by the Flemish government such as Flemish educational allowance, KMO-portefeuille and study vouchers.

Yes, it is possible. Please send your account number and billing details to howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be). The refund for the originally paid registration fee will only be made after registration of payment with the SME-wallet. You will therefore temporarily have a double payment pending.

If your training is partially or fully funded through financial assistance (SME, Flemish training leave, Flemish educational allowance, Flemish training vouchers), it is important to check the terms of the financial assistance programme concerning compulsory attendance. Students are responsible for having their attendance formally registered by the lecturers.

The coordinator of your course will indicate which platform will be used for short-term courses. For long-term programmes, your course material can be found on leho.howest.be. You can log in with the details you received from the registrar’s office after enrolment.

Stuur een e-mail naar howestacademy [at] howest.be en je krijgt snel antwoord.

For short-term postgraduate courses, direct registration via the webpage is final and binding. For diploma and credit courses such as bachelor’s, associates and microdegrees, pre-registration is not binding, but it assures you a place in the programme.

  • For associates degree:
    You are officially enrolled once you have completed your pre-registration online and signed it digitally. After processing and approval of your online registration by the registrar’s office, you will receive login details and an invoice for payment of the registration fee.
  • For microdegrees:
    You are officially enrolled after your pre-registration has been processed by the student registrar and after you have signed your programme contract. This can be done manually or digitally via the digital student learning platform: https://leho.howest.be/ (shortcut at the bottom -> ibamaflex -> important information).

Payment of the registration fee must be made no later than 1 October or - if the course starts at another time - within 15 days of registration. For payments made by invoice, the latest payment date mentioned on the invoice applies. Only in exceptional cases will instalment payments be allowed and only if an instalment plan has been submitted and agreed to by Howest's financial officer. Please contact us at howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be) for more information.