Studenten van Howest onderzoeken zelfrijdende auto’s voor Volkswagen

Studenten van Howest onderzoeken zelfrijdende auto’s voor Volkswagen

Volgens Volkswagen ligt de toekomst van zelfrijdende auto’s in de handen van twaalf laatstejaarsstudenten van Hogeschool West-Vlaanderen (HOWEST). Na een succesvol pilootproject vorig jaar zullen de opleidingen Digital Design and Development (Devine), Digital Arts and Entertainment (DAE) en Industrieel Productontwerpen (IPO) opnieuw hun krachten bundelen in het interdisciplinair samenwerkingsproject: The Collective.

Unieke blik van multidisciplinaire teams

Wat The Collective zo uniek maakt, is dat de studio in Hangar K in Kortrijk volledig gerund wordt door laatstejaarsstudenten uit diverse studierichtingen van Howest. The Collective is een interdisciplinair samenwerkingsproject van de opleidingen Devine, DAE en IPO. Per opleiding mogen vier studenten zich vijf maanden lang engageren voor dit project in samenwerking met Volkswagen.

De studenten leren ondernemen in een creatieve start-upomgeving en beslissen zelf hoe ze met de briefing aan de slag gaan. Howest moedigt de kruisbestuiving van skills aan, het is een unieke kans om praktijkgericht onderzoek te doen met drie toonaangevende design- en technologie-opleidingen.

Volkswagen hoopt hiermee een buitengewoon perspectief te krijgen over hoe studenten, uit een voor de autosector atypische studie, creatief samenwerken en tot nieuwe inzichten komen over dit hot topic van zelfrijdende auto’s. Welke oplossingen bieden zelfrijdende auto's in onze maatschappij die we nu nog niet voor ogen hebben? Studenten Margot Verbeke, Bavo Vanderghote, Louis Heeren en Louise Devolder denken hier verder over na vanuit Devine. IPO stuurt Kim Jolie, Giel Rigo, Robbe Van Camp en Simon Wauters om het team te versterken. En DAE maakt het plaatje compleet met Benjamin Ghys, Anthony Van Dosselaer, Stijn Stroeckx en Marlena Beyer.

Design en technologie onder één dak

De opleidingen Devine, IPO en DAE werken vaak geëngageerd mee aan opdrachten uit het werkveld en hun kennis is begeerd omwille van hun vooruitstrevende visie op vlak van design en technologie. Na een geslaagde editie van vorig jaar organiseert Howest opnieuw dit platform waarbij de drie opleidingen onder één curriculum nauw kunnen samenwerken met internationale opdrachtgevers zoals Volkswagen. Met ‘The Collective’ combineert Howest de visies van deze drie opleidingen.

  • De bachelor Industrieel Productontwerpen combineert creativiteit met technisch inzicht. Ze staan middenin het ontwerpproces en ontwerpen innovatieve producten van de toekomst, van concept tot materialisatie.
  • Digital Arts and Entertainment is een wereldbekende opleiding die al drie jaar op rij de prijs kreeg voor ‘Best Gaming School'. De opleiding doet meer dan alleen game development en biedt ook een waaier aan specialisaties aan zoals VFX, 3D-productie en game graphics productie. Gametechnologie opent nieuwe deuren, ook voor de autoindustrie.
  • Studenten van Devine anticiperen razendsnel op zaken die volop in ontwikkeling zijn. Hun focus? Mensen houden van digitale producten die van mensen houden. Met hun aanpak creëren ze digitale oplossingen die voldoen aan een globale samenleving waarbij duurzaamheid en menselijkheid centraal staan.

Op 25 en 26 september krijgen de twaalf studenten bezoek van Volkswagen om het project af te trappen. Daarna gaan ze zelfstandig aan het werk om het onderzoek op hun eigen manier vorm te geven.